FAQ & Boetes 0653980004

Hieronder de vragen die wij vaak krijgen en het antwoord. Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen ga naar onze contact pagina en stel uw vraag.

Een tachograaf is een apparaat dat in voertuigen wordt gebruikt om de rijtijd van de bestuurder en de snelheid van het voertuig bij te houden. Het is verplicht voor vrachtwagens en bussen om een tachograaf te hebben en deze te laten ijken.

Ijken betekent het controleren en kalibreren van een meetinstrument om ervoor te zorgen dat het nauwkeurig en betrouwbaar is. Bij het ijken van een tachograaf wordt gecontroleerd of de snelheid en afstand correct worden gemeten en of de rijtijd correct wordt geregistreerd.

In de Europese Unie moeten tachografen om de twee jaar worden geijkt en gecontroleerd door een erkende instantie. Het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het voertuig om ervoor te zorgen dat de tachograaf op tijd wordt geijkt en dat de ijking voldoet aan de wettelijke eisen.

  • Moet mijn tachograaf elk jaar geijkt worden? Nee dat hoeft niet, volgens de regels van het RDW moet uw tachograaf eens per 2 jaar geijkt worden.
  • Moet ik met mijn vrachtwagen naar een garage zodat jullie de tachograaf kunnen ijken? Heeft u een garage die APK waardig is dan kan waarschijnlijk onze erkenning door het RDW op uw locatie geplaatst worden. Hier zijn jaarlijks kosten aan verbonden maar dan kan Tachograafservice Nederland bij uw locatie de werkzaamheden uitvoeren*
  • Wanneer moet mijn voertuig met een tachograaf zijn uitgerust en dienen de bestuurders in het bezit zijn van een chauffeurskaart?
    Rijd jij een vrachtwagen voor goederenvervoer zwaarder dan 3,5 ton of een voertuig voor vervoer van meer dan 9 personen? Dan ben je volgens Europese wet- en regelgeving sinds 2006 verplicht een digitale tachograaf te gebruiken.
  • Wat is er in de wetgeving allemaal geregeld met betrekking tot tachografen? 1. Opname van data 2. Downloaden van data 3. Archiveren van data 4. Data verwijderen 5. Back-ups maken
  • Moet mijn tachograaf op naam staan van mijn bedrijf? Het niet of niet juist koppelen van de bedrijfskaart kan leiden tot hoge boetes! U mist in dat geval namelijk belangrijke tachograafdata en de boete hiervoor bedraagt maar liefst €4.400 per overtreding. Lees hier meer over alle tachograaf boetes.

 

DOWNLOADEN EN INZICHTELIJK HEBBEN VAN UW WAGENPARK

Tachografen zijn essentieel voor het beheren van uw wagenpark. Ze kunnen chauffeurs en transportbedrijven helpen om aan wettelijke verplichtingen, zoals de rij- en rusttijden, te voldoen. Sinds 2006 moeten nieuw ingeschreven professionele voertuigen in de Europese Unie (EU) worden uitgerust met een digitale tachograaf. Deze helpt om data efficiënter te verzamelen. Zo kunnen de autoriteiten makkelijker controleren of er een overtreding van de rijtijdenwet is.

REMOTE DOWNLOAD HARDWARE & SOFTWARE

Tachograafservice Nederland levert en installeert zogenaamde remote download hardware en software. Super efficiënt om uw wagenpark te beheren en chauffeurs goed in te kunnen zetten. 24 Uur per dag 7 dagen per week actuele inzage van locatie en wettelijke rijtijd.

Realtime rijtijdmonitor. U ziet actueel hoe lang een chauffeur nog mag rijden op de dag of week. Een extra rit is zo makkelijk ingepland.

Tachografen helpen fleet managers en planners om de situatie onderweg te volgen, maar helaas voorkomen ze hiermee niet automatisch boetes voor overtredingen, zoals het rijden zonder bestuurderskaart of het overschrijden van de rijtijden. Daarom is het belangrijk om te weten waar u en uw chauffeurs op moeten letten om boetes te vermijden.  

Meest voorkomende overtredingen van de rijtijdenwet in de EU

Het correct gebruiken van de tachograaf is bepaald in artikel vijf van de Europese Verordening EG 2006/22. De Euro Controle Route (ECR), een samenwerkingsverband van Europese handhavingsdiensten, is verantwoordelijk voor de controle op het gebruik van de tachograaf.  In de EU worden jaarlijks ten minste zeven gecoördineerde controleweken gehouden. Daarnaast voeren lokale autoriteiten natuurlijk ook controles uit. Het is dus erg waarschijnlijk dat uw voertuigen regelmatig aan zo’n controle worden onderworpen. 

Van de bijna 225.000 voertuigen die in 2019 werden gecontroleerd, werden 49.500 (ongeveer 22%) op een of andere manier niet-conform bevonden. Van die niet-conforme voertuigen hadden er 10.395 (ongeveer 21%) schendingen die zo ernstig waren dat de voertuigen van de weg gehaald moesten worden. Volgens de ECR zijn dit de meest voorkomende overtredingen die tachograafboetes en andere verkeersboetes tot gevolg kunnen hebben:

  • Overtreding van de rij- en rusttijden
  • Verkeerd of frauduleus tachograafgebruik
  • Problemen met de technische staat van de voertuigen

Overtredingen en tachograaf-fouten kunnen ernstige gevolgen hebben, zowel voor de chauffeur als voor de werkgever. Boetes voor het rijden zonder tachograaf of bestuurderskaart kunnen immers behoorlijk oplopen en nadelig zijn voor de omzet van uw bedrijf. Bovendien kunnen bepaalde overtredingen leiden tot strafrechtelijke vervolging. Laten we dus de boetes eerst van dichterbij bekijken. Daarna gaan we na wie verantwoordelijk is in het geval van een overtreding. Tot slot leggen we uit hoe onze Tachograafservice Nederland remote download- oplossing u kan helpen om overtredingen te voorkomen. 

Wat zijn de boetes voor tachograaffouten in Nederland?

De hoogte van een boete voor tachograaffraude of het overtreden van de rijtijdenwet kan in Nederland behoorlijk schommelen al naargelang het type overtreding. Boetes kunnen opgedeeld worden per soort overtreding.

Boetes voor overtredingen met de tachograaf

Fraude met de tachograaf, zoals het proberen manipuleren van de data, kan leiden tot een boete van €1.320 voor de werkgever en €440 voor de werknemer. Foutief invoeren van de tachograafstatus, bijvoorbeeld wanneer de chauffeur niet aangeeft dat hij rijdt, leidt tot een boete van €220. Daarnaast kan ernstige fraude of misbruik tot strafrechtelijke vervolging leiden. 

Boetes voor het rijden zonder bestuurderskaart of andere inbreuken met de bestuurderskaart

De bestuurderskaart is uniek voor iedere bestuurder en dient te worden gebruikt voor een correcte registratie van de rij- en rusttijden. Mogelijke boetes zijn de volgende:

  • Geen bestuurderskaart gebruiken: €1.110
  • De kaart van een andere chauffeur gebruiken, ook het achterlaten van de persoonsgebonden bestuurderskaart in het voertuig is een schending: €1.110
  • Wanneer chauffeurs afwisselen en de kaart van de chauffeur die rust in kaartsleuf 1 blijft zitten terwijl de andere chauffeur rijdt: €1.110
  • De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550
  • Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220
  • De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220
  • Bij verlies of diefstal van de bestuurderskaart geen politieverslag kunnen voorleggen: €220

Boetes voor het overschrijden van de rijtijden 

De wet op rij- en rusttijden moet goede werkomstandigheden en de veiligheid van de chauffeurs garanderen. Overtredingen van de rijtijdenwet kunnen ernstige gevolgen hebben, denk maar aan ongevallen door vermoeidheid. Daarom zijn er aanzienlijke bedragen aan deze overtredingen verbonden:

  • Wanneer er meer dan 20 uren op 1 dag gereden wordt: €1.320 en een extra €110 per uur boven de 20 uren grens
  • Overschrijding van het wettelijk vastgelegde aantal rij-uren: €110 tot €1.100
  • Tekort op de dagelijkse rust: €110 tot €1.980
  • De wettelijke bovengrens op tweewekelijkse rijtijden overschrijden: €110 per uur
  • Tekort op de wekelijkse rust: €110 per uur

Boetes voor foute of onvolledige registratie

Om de controle van de rij- en rusttijden te vergemakkelijken, moeten chauffeurs en wagenparkbeheerders op elk moment een correcte registratie kunnen voorleggen. Overtredingen hiervan worden hoog beboet:

  • Het niet kunnen voorleggen van een goede registratie voor de afgelopen 52 weken: €4.400
  • Het niet op tijd uitlezen van de rijgegevens en verzaken om deze naar het hoofdkantoor over te brengen: €1.100
  • Het niet handmatig bijhouden of invoeren van de data wanneer de bestuurder zijn kaart verloren of vergeten is: €220

Wie is verantwoordelijk in het geval van een overtreding van de rijtijdenwet?

Bij een tachograafovertreding is er geen eenduidig antwoord op de vraag wie er verantwoordelijk is. Het kan zowel de chauffeur als de werkgever zijn. Waar de schuld ligt, is afhankelijk van een aantal factoren, zoals hoe correct een chauffeur zijn werk uitvoert en waarom een boete wordt opgelegd. Als een chauffeur weigert om informatie over de tachograaf te verstrekken, is het redelijk om aan te nemen dat de fout bij de chauffeur zelf ligt. Als een bedrijfsvoertuig geen of een defecte tachograaf heeft, kan dit in de eerste plaats als de verantwoordelijkheid van het bedrijf gezien worden.

Helaas is de situatie vaak onduidelijk en daarom wordt ze van geval tot geval bekeken. Het is dus belangrijk om te beseffen dat zowel de chauffeurs als het bedrijf aansprakelijk kunnen worden gesteld voor overtredingen met de tachograaf. Dit maakt het implementeren van een betrouwbaar tachograafsysteem des te belangrijker.

Telematica-oplossingen om boetes voor tachograaffouten te voorkomen

Digitale telematica-oplossingen kunnen helpen de administratie voor uw bedrijf te vereenvoudigen. Het is mogelijk dat u uw voertuigen al uitgerust heeft met een gps-tracking systeem. Dit is een eerste grote stap om goed inzicht in uw wagenpark te krijgen. Het bijhouden van chauffeursgegevens kan echter tijdrovend zijn en ervoor zorgen dat u minder tijd heeft voor andere belangrijke taken. 

Digitale tachograafsoftware, zoals die van Tachograafservice Nederland, kan helpen bij het monitoren van de rij- en rusttijden van de chauffeurs. Deze software kan bovendien ook helpen om het registratie- en downloadproces van de tachograafdata te automatiseren. Hierdoor valt een groot deel van de administratieve rompslomp van uw schouders. Onze oplossing registreert de rijtijd met behulp van hardware die fysiek is verbonden met uw vrachtwagens. De verzamelde gegevens geven u een duidelijk overzicht van overtredingen van de EU-regels voor chauffeursuren, inclusief chauffeurs overtredingen op datum, mogelijke boetes en de ernst van elke gebeurtenis. De chauffeurs kunnen zo beter gecoacht worden over de regels die ze zouden moeten volgen. Dit helpt u de naleving van de wettelijke voorschriften na te leven en zorgt ervoor dat uw chauffeurs van administratieve stress verlost worden.

Onze digitale tachograafsoftware wordt real-time geüpdatet, wat betekent dat u alle nodige informatie direct binnen handbereik heeft. De digitale tachograafsoftware van Tachograafservice Nederland maakt het mogelijk om op afstand tachograafdata te downloaden. Dit betekent dat uw chauffeurs zich kunnen concentreren op de taak die ze moeten uitvoeren en hun aandacht op de weg kunnen houden, want de registratie is altijd correct en hoge boetes worden vermeden.

Notitie: Deze informatie is zorgvuldig op het internet verzameld en gecontroleerd. U kunt hier echter op geen enkele wijze rechten aan ontlenen. De informatie is voor educatief gebruik maar zorg er altijd voor dat u weet waar u mee bezig bent en wat uw rechten en plichten zijn.

Wat kost tachograaf ijken?

Gemiddeld kost het ijken van een analoge tachograaf ( Doen wij niet meer) ongeveer €130,00 tot €155,00 euro en van een digitale tachograaf vanaf €190,00 euro. De kosten voor het ijken van een tachograaf zijn mede afhankelijk van de uitvoerigheid van de controle en wat men waarneemt.

Hoe lang duurt tachograaf ijken?

Uw tachograaf dient eens in de twee jaar geijkt te worden. Transportonderhoud combineert dit indien mogelijk met de APK-keuring. Zodat uw truck niet onnodig stil hoeft te staan. Als tachograaftechnicus ben ik ongeveer een uur bezig om uw tachograaf te ijken en af te melden bij het RDW. In geval van een steekproef komt daar in het slechte geval, wachten op de RDW inspecteur, nog 2 uur bij.

Hoe lees ik een digitale tachograaf uit?

Een speciale lezer kan rechtstreeks op het apparaat worden aangesloten om de tachograaf uit te lezen. Het uitlezen van de rijkaart met een smartphone, iPhone of computer is ook mogelijk, ook als het betreffende voertuig ver weg is. Wij leveren daar hardware en software voor en zorgen er tevens voor dat bij controle van de ILT u alle gegevens bij de hand heeft.

Hoe lang mag je zonder bestuurderskaart rijden?

Doe dit snel, want je mag maximaal 15 dagen zonder rijden. – Tijdens het rijden zonder bestuurderskaart moet je printouts maken van alle gegevens uit de digitale tachograaf en daarop je naam, je adres, je rijbewijsnummer en je handtekening plaatsen.

Wie is verantwoordelijk voor tachograaf?

Werkgever moet chauffeurs op overtredingen wijzen

Dat kan afhankelijk zijn van een aantal factoren, zoals hoe de chauffeur het werk heeft uitgevoerd en waarom een boete wordt opgelegd. Als er geen of een defecte tachograaf in het voertuig zit, dan is in de eerste plaats het bedrijf verantwoordelijk.

Hoelang mag je rijden met tachograaf?

Rij- en rusttijden schema

Rijtijden Duur
Maximale aangesloten rijtijd 4,5 uur
Maximale dagelijkse rijtijd 9 uur (2 keer per week 10 uur)
Maximale wekelijkse rijtijd 56 uur
Maximale tweewekelijkse rijtijd 90 uur

Hoe vaak moet je tachograaf uitlezen?

Wanneer moet je een tachograaf uitlezen? Een digitale tachograaf uitlezen moet volgens de huidige regelingen 1 x per 28 dagen voor de bestuurderskaart en 1x per 90 dagen voor de digitale tachograaf. Dit betekent dat de tachograafdata binnen deze termijnen telkens moet worden opgeslagen op de computer.

Wat kost rijden zonder bestuurderskaart?

De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550. Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220. De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220.

Wat moet je doen als je digitale tachograaf stuk is?

b) Bij vaststelling van een slechte werking of beschadiging van de bestuurderskaart moet de chauffeur binnen de zeven dagen na vaststelling van de beschadiging of slechte werking een aanvraag doen tot vervanging. Deze aanvraag moet ingediend worden bij de Dienst Digitach (p/a ITLB).

Wie controleert de tachograaf?

ILT controleert digitale tachograaf

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert de naleving van de rij- en rusttijden via ingevoerde gegevens op de digitale tachograafkaarten. Bij een controle worden de gegevens uitgelezen, maar blijven op de bestuurderskaart staan.

Wat is out of scope rijden?

Het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart wordt ‘out of scope’ genoemd.

Wie moet tachograaf uitlezen?

Elke vervoerder die tachograafplichtig is, is verplicht om elke 28 dagen de bestuurderskaarten van zijn personeel uit te lezen. Doe je dit niet dan riskeer je missende data en hier worden fikse boetes voor uitgeschreven. Verder is het belangrijk dat de digitale tachograaf zelf elke 90 dagen wordt uitgelezen.

Waarom tachograaf uitlezen?

Niet alleen om inzicht te krijgen in de activiteiten van de chauffeur maar vooral om inzicht te krijgen in de eventuele overtredingen op de rij- en rusttijdenwet. Wettelijk gezien moet elke vervoerder de tachograafbestanden minimaal 1 jaar na registratie bewaren.

Wat is DDS tachograaf?

En vervolgens de rij-hulp functie “DDS” (Driver Decision Support) beschikbaar in alle actuele digitale Stoneridge tachografen die de chauffeur helpt om zich tegelijkertijd te houden aan de wetgeving betreffende de rij- en rust tijden en ook aan die van de arbeidstijden (WTD: Work Time Directive).

Hoe lang digitale tachograaf gegevens bewaren?

Let er op dat de bestuurderskaart minimaal 1 keer per 28 dagen moet worden gedownload, omdat anders data wordt overgeschreven. Volgens het Arbeidstijdenbesluit Vervoer moet u de schijven en/of elektronische data minstens 1 jaar bewaren.

Wat betekent G2 op de bestuurderskaart?

De Nederlandse smart tachograafkaarten (G2) hebben een typegoedkeuring ontvangen van de RDW. Vanaf 16 september worden de G2 kaarten geproduceerd. Dat meldt TLN. ​Deze kaarten hadden 1 mei al klaar moeten zijn, maar door diverse problemen heeft Kiwa een tijd lang de kaarten in Engeland moeten bestellen.

Is laden en lossen rijtijd?

Dagelijks mag je als chauffeur maximaal 9 uur rijden op een dag. Laden, lossen en pauzes worden hierbij niet meegerekend. Dit gaat puur om effectieve rij uren.

Hoeveel uur mag een vrachtwagenchauffeur per dag werken?

U kunt de dagelijkse rijtijd verlengen tot maximaal 10 uur, maar niet meer dan tweemaal per week. Uw chauffeurs mogen per week maximaal 56 uur rijden en per twee weken maximaal 90 uur rijden.

 

Wat zijn de 5 meest gemaakte fouten in het gebruik van de digitale tachograaf?

 

  • Onderbreking van de rustperiode.
  • Te veel verminderde dagelijkse rust genomen.
  • Rustperioden moeten binnen 24 uur worden genomen.
  • Rusten voor precieze duur van 9 of 11 uur.
  • Onjuiste handmatige invoer van gegevens.
error: Content is protected !!